Träningsupdate

Det känns som om det var längesen jag var här nu, har gjort så lite som möjligt faktiskt bara för att jag kan.

Vi börjar i måndags. Då blev Bodil vaccinerad så jag och Smockan fick ta hennes pass också. Dubbelpass alltså. Det blåste som fan men slutat regna som tur var. I vintras hade den blåsten inte varit till vår fördel kan man säga, men nu har Smockan blivit lugnare och jobbade på som bara den.
Jag vill inte försöka mig på fula Paintbilder med bommar och hinder utsatta men det var tre bommar x 2 lagt på långsidan som ett Y. Då red vi över den ena snea bommen, la en stor volt och över den andra snea. Fanns hur många vägar som helst med de bommarna och Smockan blev riktigt lösgjord.
I dressyrgruppen efteråt red vi faktiskt vägar från dressyrprogrammet som jag och Bodil ska rida. Då var Smockan både uppvärmd och lösgjord så kunde bara sitta och lira typ.

Igår fick vi äntligen vår efterlängtade privatlektion! Vårsol hade vi till och med.
Vi hoppade en serie med två studs, oxer, två studs och med galoppsprång, bom, galoppsprång före och efter oxern. Syftet var att bromsa upp Smockan lite. När vi hoppar bana får hon göra så eftersom det är hennes stil att springa på men i vardagsträningen ska vi jobba mer med lydnad och språngkurva tills vi är redo att ta med det till banträning.
Smockan var superduktig och klok. Hon lärde av sina misstag och rev inte hinder två gånger i rad. Så himla fin!

Idag fick hon vila då jag red Bodil istället. Det går upp och ner med henne, men idag gick det upp!
Direkt efter framjoggning och -galoppering stretchade jag ut halsen på henne. Först ställa utåt, och sen med bibehållet stöd på yttertügeln lägga till innerskänkel och böja inåt. Vi har gjort det som avslutning på träningarna men ville få henne lite mer loss innan vi fortsatte med våra övergångar. Min egen stabilitet är sisådär med (känner mig som en slinky i sadeln) men Bodil var ganska stadig i övergångarna.
I vänstergaloppen knorvade det till sig då vi gjorde en för henne avancerad galopp-trav åttvolt. Så vi gjorde enklast möjliga, och samtidigt bra förberedelse, och galopperade på långsidorna med trav på kortsidorna. De kortsidorna direkt efter att avbrott från galopp blir aldrig vackra hur mycket jag än tränar men det blev godkänt och inte så stressat på slutet.
Avslutade med halsstretchningen igen och hon var himla trevlig.

Mycket text, lite bilder och många typsnitt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0