Finaste Tickan

För snart en vecka sedan hände något hemskt på Kasagården. Efter jobbet stod Tickan vid grinden och ville in, jag trodde först att det berodde på att hon blev biten av bromsar som attackerade alla som befann sig utomhus. Väl inne kastade hon sig ner i boxen och började rulla. Då förstod jag direkt att det var kolik och då var det bara att gå ut och börja promenera.
Hon la sig ner flera gånger till då vi inte kunde hindra henne men efter två timmar hade hon lugnat ner sig en aning och då kom veterinären. Tickan fick genomgå hela proceduren vid kolik som sondning med vatten och paraffinolja, dropp, rektalundersökning osv.
Ju längre tiden gick desto svagare blev hon och vi människor fick kämpa för att hålla henne upprätt.
Smulen fick gå löst under hela den här tiden. I början var han busig och galopperade runt, på slutet var han väldigt trött av att alltid vara i rörelse.
Efter fem eller sex timmar när Tickan fått dropp inne i boxen ville hon ut till varje pris. Vi försökte hindra henne och då vek sig benen under henne. Golvet var för halt och Tickan för svag så hon kom aldrig upp igen, utan hon dog mitt framför oss med Smulen i boxen bredvid.
 
Smulen började inte dricka mjölkersättningen förrän igår men han verkar piggare och Smockan ser ut att ha tagit sig an honom.
Det har varit några väldigt påfrestande dagar men det verkar gå åt rätt håll nu.
 
Tequila Sunrise 1999-2014. Hon förtjänade många fler år till som gårdshäst efter ett liv på tävlingsbanorna.
 Hon begravdes på höjden med utsikt över sjön. Där stod hon och tittade, och mådde som bäst.

Kommentarer
Postat av: Amanda

Men nej! :( Men fy vad hemskt Pauline! :( <3 Tårarna rinner :(
Många många kramar till er alla <3 <3 Önskar allt gott till lilla Smulen och hoppas han kommer klara sig utan sin mamma.

Jag var med i våras och försökte rädda livet på en kolikhäst. En kompis till mig ringde på morgonen och lät jätte konstig på rösten och frågade mig saker om kolik. Så jag bestämde mig för att åka till deras stall och hjälpa dom och få se själv med egna ögon. Det var värre än vad jag trodde...
Tur att jag åkte dit, för vi behövdes allihop.
Hästen föll ihop ute i det kalla dåliga vädret och veterinären fick behandla den ute så gott det gick. Till sist klev den upp och vi kunde få in den i stallet för att torka den och värma upp den.
Efter några minuter inne i stallet började anfallet om och ägaren beslutade att hästen fick somna in :(
Det var hemskt att bevittna, men det bästa vi kunde göra...
Tänker på den dagen varje gång jag hör någon som fått kolik :(

Massa kramar till er <3 <3 Finns här om det skulle vara något <3

2014-07-12 @ 12:14:55
URL: http://passionpellini.horseworld.se
Postat av: Maggan Häggkvist

Styrkekramar till er alla. Främst lilla Smulen som mist sin mamma. Tur han har den bästa matte han kan få.

2014-07-12 @ 17:14:25
Postat av: Johanna

Beklagar verkligen, Usch så hemskt. Förstår vad ni nu går igenom. Har varit där. På sätt och vis.
Önskar er all lycka nu. Tycker det varit nog med olyckor för er del.

Har en flaskmatad häst här hemma och tack o lov är hon helt normal. Tur ni har Bodil och smockan som kan det där med bäbisar.
Stort lycka till nu!

Svar: Han busar en del i hagen och beter sig mer som förut när han hade sin mamma så är lättad över det. Hur mycket hanterade du din fölunge bortsett från matningen? Är jätterädd att han ska bli konstig så har bara ställt in hans hink i boxen eller ute i hagen och klappat litegrann om han kommit fram till mig. Jag hade jättebra kontakt med honom innan Tickan dog och är jätteledsen över att inte kunna vara med honom på samma sätt längre. Men hur mycket behöver jag oroa mig egentligen? Han har ju Smockan som han följer efter nästan hela tiden och snart kommer Lily hem igen som kan hjälpa till att fostra honom.
Pauline Klasson

2014-07-17 @ 08:47:13
URL: http://incalabria.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0