Dubbla hästar

SMHI kan man inte lita på. idag skulle det regna hela dagen men det har inte kommit en droppe. Jag var inställd på dåligt väder och ännu en vilodag åt hästarna men for till stallet då det var bra ridväder och red båda två.


Började med Bodil Betong och dressyrade i paddocken. Snart en vecka till klubbtävlingen så måste få kläm på det. Är inställd på ett lågt resultat med tanke på hur svårt det är att få henne lösgjord. Idag var inget undantag, blev svintrött i vänsterarmen. Gjorde en för oss som ekipage tuff övning där vi vände upp på medellinjen, vid X flytta skänkelvikning till hörnet där vi i ena varvet fattade galopp och bröt av till trav innan nästa uppridning på medellinjen, och i andra varvet fortsatte i trav över en bomserie. Det var bra att öva på både uppridningar och galopp-trav övergångar men det var inte en bra övning att få Bodil lösgjord. I vänstergaloppen fick jag nöja mig med att få henne rak i halsen istället för utåtställd som hon tyckte var en bra idé.
Förresten; ska Bodil ha knoppar på dressyren? Det är så många överambitiösa som brukar ha vita schabrak och vita ridbrallor, knoppning är väl i samma kategori. Går det som idag är det pinsamt att lägga ner tid på det men kolla in manen på bilden, tjock och fluffig och så skulle hon bli himla fin...


Med Smockan hade jag tänkt rida ut. Vid stora vägen väntar jag på att två bilar ska passera, jag tittar på dem och Smockan åt ett annat håll. Plötsligt får hon damp (?), snurrar runt och bockar eller sparkar på stället med bilarna några meter bakom svansen. Slutar med att skrapa med hoven som i tisdags. Då blev hon förbannad för att jag kickade till henne, men vad hände idag? Hungrig, insekt som bet, brunstig? Blev så paff och skrittade tillbaka en bit men då var hon som vanligt så fortsatte som planerat. Vi skrittade ut i en halvtimme bara. Är Smockan sådär knäpp utan synbar anledning ska vi ha sällskap med oss ut.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0