Dansa, pausa


I vintras har Smockan tappat i vikt, högst troligt pga blodmask. Jag har aldrig sett inälvsparasiter (förutom på hästkunskapslektionerna) men efter avmaskning kom de ut med träcken, och de är så sjukt vidriga! Tänk att Smockan har haft dem i sig!
Så häromdagen kollade jag med ett viktmåttband om det blivit någon skillnad, och det har det... 30 kilo (!) har hon gått upp de två senaste veckorna. Avmaskning och bete var rätt medicin.
Den här veckan har jag kunnat känna hennes mage lite mer mot vaderna när jag ridit, och idag såg jag att hon blivit bredare över hals och manke. Och det är bara bra för hon var smal som ett staket ett tag. Bara det inte blir några andra komplikationer av viktuppgången då bara.

Igår vilade hon och Bodil så idag var vi ute. Vi skyndade oss iväg innan regnet skulle komma och provade stå inne när vi gjorde iordning hästarna. Vi kallar det för mjölkkammaren och är perfekt som hovslagarspilta. Men det är målat golv så det är halt som is, så jag fick panik och blev väldigt chockad då Smockan förlorade fästet av att bara flytta på bakdelen. Hon sprattlade omkring och var på väg att lägga sig ner om inte kedjorna hållit upp huvudet på henne. Usch vad otäckt det var...

Men hon klarade sig bra och vi kom iväg. Regnandet har gjort grusvägarna mjuka så vi fick ganska många kilometer i kroppen. Blåsigt men varmt i luften, hästarna skötte sig och slappnade av. En liten tjuvgalopp blev det och sällskap av en körhäst sista biten hem.

Mockade halva hagen också innan den tredje hästens ankomst och pissvädret tvingade mig att avbryta.


Kommentarer
Postat av: Maggan

Åh men kära vänner!

Kom hit till mig och hämta lite små och stora bitar gummimattor att lägga i mjölkstallet. Kom fort!

Kramis Maggan

2012-06-03 @ 07:39:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0