Hänt sen sist

Söndag
Jättebra ridpass i paddocken! Många övergångar mellan skritt och trav, behövde bara spänna magmusklerna för att sakta av. Kändes klara efter tjugo minuter bara fast då var vi egentligen uppvärmda. Men kommer inte ihåg vad som kommer efter lösgjordhet i utbildningsskalan så visste inte vad vi skulle hitta på så vi skrittade ut en sväng. Smockan var lite coolare idag och skyggade inte för något badkar intill vägen eller så.
 
Måndag
De förträffliga stadsbussarna går lite hur som helst så var väldigt nervös över att missa regionbussen till stallet. Men när jag klivit av och gick över vägen så kom den precis, tajming alltså. Tyvärr var det -17 inne i stan så i stallet var det nog samma eller värre så ingen ridning då (köldgräns -15).
 
Tisdag
Höhämtning. Fy fan. Det hade börjat ett snöfall av en kaliber som Uppsala inte klarar av (eller någon annan stad söder om Gävle). Jag skulle köra en lånad bil och släp i halkan, mobilbatteriet var nästan urladdat och min hököparkompis hade glömt ta ut pengar. Wonderful! Kom ändå fram, fick med oss 67 balar och körde jättelugnt tillbaka. När vi lastat ur allt och burit in det, sopat ur bilen, mockat åt hästarna så åkte vi hem. Kvart i tolv på kvällen. Blä.
 
Onsdag
Och här hade det snöat under natten. Regionbussarna inställda så stallchefen tog hand om Smockan. Tog mig ut till skolan och på grund av dåligt samvete inför de kommande tentorna hade jag planerat in tid för självstudier efteråt. Kände mig nöjd kvart över fem, gick till busshållplatsen och får veta att stadsbussarna ställdes in från klockan fem... Fick som tur var skjuts hem så slapp gå sju kilometer.
 
Torsdag
Bussarna gick igen men stallchefen tog på sig att göra allt i stallet idag också, så stannade hemma och fick dåligt samvete över att inte ha ridit Smockan på aslänge.
 
Fredag
Hade kvällsfodringen i stallet = mysigt! Enormt mycket snö men oplogat i paddocken så red på parkeringen istället. Gick ju finfint det, Smockan var arbetsvillig och positiv, snygga rosa lindor på. Red på en liten fyrkant á la Kyra med vanliga hörnpasseringar och senare bakdelsvändningar. Efter uppvärmningen växlade vi mellan att ställa inåt och utåt, plus öka och minska volten. Roliga tjejen tog eget initiativ till väg när hon fick långa tyglar och knatade ut på och längs med vägen.
 
Lördag
Kvällsfodring igen och körde vidare med vårt bra upplägg från fredagen. ÄNNU finare var Smockan, jag redmycket bättre och det var så himla roligt! Bakdelsvändningarna var jag lite noggrannare med och på volten gjorde vi våra övergångar som var superbra. Stadig form och samma böjning i kroppen hela tiden. Provade lite galopp också. I vänster varv blev det springa fort och tippa inåt, men höger varv..! Kanonhäst!
 
Söndag
Planerat en uteritt med två andra men det visade sig vara dubbelt så kallt som inne i stan vilket betydde -20 grader och med marginal överskriden köldgräns. Väntade bara på att få ta in hästarna i princip, och det blev ännu en vilodag för Smockan...
 
 
Och jag då, jag har börjat plugga så smått inför tentan på fredag. Synd att man inte gick jordbruk på gymnasiet, men då hade jag aldrig lärt mig så mycket om hästar.

Kommentarer
Postat av: mamma

Har ju två surmular här hemma, så jag saknar goa fina Smockan jättemycke!

2012-12-11 @ 15:59:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0